Hyperlipidemi

Söndagen den 9 mars
 
Lilla åsnan Alice som jag berättade om i förra inlägget finns tyvärr inte längre med oss. Hon drabbades av hyperlipdemi, som är en otäck sjukdom som åsnor ofta drabbas av vid trauman och stress av olika slag. Vi trodde allihop att hon trivdes bra här och Siri var ju galet förtjust i henne och ville in i hagen hela tiden för att leka med henne. Men som sagt det är en lömsk sjukdom med mycket dålig prognos för de som drabbas. På kvällen när Alice låg sjuk i boxen var Siri alldeles förtvivlad och slickade på henne och låg hos henne och gnällde ynkligt. Det var dubbelt så tragiskt med Alice så sjuk och Siri så förtvivlad! Jävlar vad jag grät!!
Många hästägare är oroliga för kolik, fång och liknande men jag är livrädd för denna hemska sjukdom! Fy fasen! Fånghästar kan ofta få ett riktigt bra liv efter ett anfall och kolik ordnar ju oftast sig, men hyperlipidemi har oftast dödlig utgång. Nu stöter vi åsneägare på det betydligt mer än hästägare, men det är verkligen inte fel att läsa på om det.
 
Våren har kommit och det med besked! Vägarna är så gott som helt bara och det innebär att jag ÄNTLIGEN kan prova köra Penny och Rosalea i par. Jag hoppas att det funkar lika bra som jag föreställt mig! Jag ska kolla lite närmare på om det går att få till barfotaboots till Pennys små fötter av hundskor, eftersom hon är lite hovöm ibland och Rosalea går ungefär dubbelt så fort.
 
Tre kullar med kaninungar har fötts och ikväll såg jag den Vita Lanthonan göra i ordning boet åt sina kommande ungar. Hoppas hon sköter denna kull lika bra som den senaste.
Kycklingarna har också kommit. Dock blev det inga kalkonkycklingar. Eller rättare sagt, de ägg jag tror var kalkonägg som också kan ha varit från burhönsen, kläcktes inte. Det blev i alla fall 8 kycklingar i olika färger och storlek.
 
Det är full fart på Elsa nu. På gott och ont! Hon är inte direkt försiktig med sin arm om man säger så. Men i mitten på nästa vecka tänkte jag att hon ska vara på dagis igen.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0