Klavikelfraktur, flyttad friggebod och lilla Alice

Fredagen den 28 februari
 
Förra måndagen lekte Elsa tillsammans med sin lillkusin Hanna hemma hos mormor och det slutade med ett fall från soffan och ett brutet nyckelben. Det var ingen av oss som anade att hon gjort sig så pass illa, eftersom hon inte sa så mycket och vi hade henne till och med på dagis dagen efter. Men på när jag nattade henne på tisdagen var hon ledsen och sa att hon hade svårt att sova på den armen. Då började jag misstänka nyckelbensfraktur, eftersom jag brutit höger nyckelben tre gånger och vet hur det känns. Så det blev sjukhusbesök och röntgen, som visade på en fin fraktur långt fram mot halsen. Första veckan gick det ganska bra och hon var relativt opåverkad, men på lördagen var vi på Hannas treårskalas och då föll Elsa av sin stol och slog i bordet. Förmodligen bröt hon upp frakturen för hon skrek nåt vansinnigt, grät hjärtskärande och blev alldeles blöt av svett. Efter det så är det en stor knöl på nyckelbenet (förut kände man bara en mycket liten förhöjning). Fyra nätter stod hon på knä och sov med pannan på kudden. Vi har varit på fler läkarbesök efteråt, men de gör tydligen inget även om hon fått en "fulare" fraktur. Nu mår hon mycket bättre i alla fall, men jag är osäker på när jag törs låta henne vara på dagis igen. 
 
Idag kom äntligen min friggebod flyttad upp till gården! Som jag har längtat! Det ska bli så roligt att göra den i ordning och få in alla mina hemmagjorda alster. Nu får vi bara hoppas att någon gillar mina prylar! Sen ska den ju inredas så det går att övernatta i den också. Jag hittade ju ett sånt häftigt sängskåp på Fyndlagret, som ska stå där inne.
 
Förra veckan flyttade det hit en liten åsna vid namn Alice. Hon hade mist sin lilla minishettiskompis, som dött hastigt under natten. Hon var otröstlig och skriade förtvivlat, så ägarinnan letade efter ett nytt hem till henne och efter att ha blivit tipsad om mig av en hästtjej i på Alnö, skänkte de henne hit. De kom hit samma kväll och det fungerar väldigt bra med de andra åsnorna och ponnierna. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0