Långritt

Onsdagen den 20 juli

Så äntligen kom då helgen, när jag och tjejerna jag bjudit upp från Bollnäs, Anna och Lena, skulle bege oss ut i skogen på en långtur á la Lyx. Vi har blivit lite för bekväma för att släpa runt på en gigantisk packning, sova i tält och koka nudlar i ett dike nånstans, så vi red med minimal packning och Robert mötte upp oss och lagade lunch.
Tjejerna kom redan på fredagkväll, eftersom Anna hade med sin häst Saga (som Ellen hade som foderhäst ifjol) och hon skulle få vila upp sig en natt efter resan. Så mycket vila blev det inte för hästarna, eftersom Stellmagg blev nykär och vaktade Saga hela natten och jagade bort alla andra. 
Lena red Garlic på lördagen och han hade fått en del bett och skrapsår och Stellan var rejält trött. Han brukar skritta i ett högt tempo, men så sakta som han gick i helgen har han aldrig gjort, bitvis gick t.o.m Garlic först. Vi red Gissjövägen till Tjärnbostugan och vidare på Mitt-Nordenleden till Skinnsjön. Sånär som på att Stellmagg höll på att bli kvar i ett surhål, så var det en jättefin sträcka. Vid sjön mötte Robert oss och medan vi sadlade av, band upp hästarna och gav dem lite hö, lagade han älgkebab på murikkan. Efter att vi avnjutit mat och god dryck, sadlade vi på igen och red hem till Tirsta. Vi hade en otrolig tur med vädret för det slutade att regna på lördagmorgon då vi åt frukost och det var sen uppehåll hela helgen.
På söndagen red vi en bit på Björnåsvägen till Mitt-Nordenleden och följde den fram till krafftstationen i Toprshammar. Jag höll på att få en panikattack då vi red över bron. Jävlar, vad högt det var! På udden var det perfekt att rasta, eftersom det fanns grillplats, utedass och bra träd att binda hästarna i. Robert kom och grillade lite korv och hamburgare åt oss och lagom till att paltkoman inföll var det dags att ge sig iväg för sista etappen ner till Lindberga Gård. Det är ju alltid skönt att komma fram, men samtidigt är det lite tråkigt för det är så jäkla roligt att rida med gott sällskap. Från Lindberga fick hästarna åka lastbil hem och jag tror att de var ganska nöjda. Framför allt Stellmagg var trött eftersom han stökat runt så på nätterna i hagen. Lena red Mork på söndagen och han skötte sig jättebra och hade inga problem att gå 3,5 mil.
Anna och Lena verkade nöjda med helgen och klockan blev nog ganska mycket innan de rullade in i Bollnäs. De fick sova hela helgen i friggeboden för att jag skulle vara säker på att de fick ostörd nattsömn.

På måndagen körde jag ner Stellmagg till hästkliniken i Bergsåker för återbesök för att kolla sina tänder. Jag tog en rövare och tog med Marie (geten), eftersom hon fått en sårskada i helgen och inte var så pigg. Veterinär Sivertsen var så snäll att han kollade på henne i lastbilen och ordinerade penicillin, så nu är hon i fin form igen. Stellmaggs tandstatus var en inte lika glad historia tyvärr. Han har ju tappat två tänder tidigare och haft problem med foderinpackningar. Nu var två tänder till lösa, så vi ska tillbaka om ca tre månader igen. Hans tänder har åldrats tidigt, men vi fick massor med goda råd och jag ska ge honom rejält med olja. Man brukar ju säga inga hovar ingen häst, men fan vet om det inte är ännu viktigare att kolla upp tänderna och gör det ordentligt på tex. en klinik.

Idag hade jag besök av Dagbladet som gjorde ett litet reportage om min verksamhet. Det skulle komma i tidningen i morgon. Hoppas det blir bra!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0