Bää, bää svarta får

Onsdagen den 13 april

Efter att ha varit till min kära höförsäljare och där kärat ner mig i hans nya fårflock med en massa nyfödda lamm, så var jag ju bara tvungen att ta med mig några hem. Det blev en gammal ful tacka med klumpfot och horn, som bräker oavbrutet, och hennes två lamm! Skämt åsido, Gerd, som hon heter, är verkligen inte det finaste jag skådat, men hon är underbart snäll! Jag trodde ju i min sedvanliga enfald att Lakris skulle bli jätteglad åt att få lite kompisar av samma ras, men icke. Hon är mycket hellre i getternas sällskap!

Ellen har ju letat lite efter häst och slumpen föll sig så att en tjej jag känner utanför Ö-vik skulle sälja sin häst. Vi var dit i söndags och provred och vi blev alla mycket förtjusta i honom. Jättesnäll, trevlig och välutbildad! För att inte säga vad Ellen och Olina blev förtjusta i hennes gård. Jag har varit dit ett par gånger tidigare, men blir lika imponerad varje gång. Eget ridhus med cafeteria och hela baletten! Tror ni man är nåt avis? Inte alls! :)

Nu på söndag kommer jag att infinna mig på Ånge kyrka med några åsnor. Tanken var väl först att Penny skulle gå in i kyrkan, men jag kunde ju inte lova att hon skulle hålla sig ifrån att bajsa, så det ska bli lite aktiviteter utomhus efter gudstjänsten. Spännande!

Nu på tisdag flyttar lilla Molly till sina nya ägare och deras lilla åsna nere i Dalarna. Tror jag håller på att få lite ångest över det hela! Usch! Lika otäckt varje gång att skiljas från en av mina skyddslingar! Men jag tror hon får det superbra där.

I fredags hade jag bokat tid på ATG kliniken i Bergsåker för att kolla upp Stellans tänder. Grinden till storhästarnas hage är trasig och eftersom det fortfarande är en del tjäle så har jag inte kunnat laga den. Så nu måste man i princip öppna grinden med båda händerna och då brukar vi ju släppa våra vanligtvis snälla hästar medan vi öppnar och stänger. Just idag fick Stellmagg för sig att dra iväg och jag försökte genskjuta honom genom att springa runt en gammal skrotbil som står utanför hagen. Jag halkade i snön och satte mig med benet vikt under mig på en gammal fälg som låg gömd i snön och jag trodde faktiskt att benet gick av. Så djävulskt ont det gjorde! Men efter att jag tagit mig upp och sett att det gick att stå på benet, så blev det till att linka efter en låda hästgodis och hoppa runt på lägden och ömsomt hota och ömsomt locka. "Kom snälla Stellmagg så ska du få smaka" och " Kommer du inte hästjävel får du ha tandvärk för all tid framöver!". Till slut tog vi oss i alla fall till kliniken ( gallskrek varje gång jag skule trampa på kopplingen) och Stellmaggs tänder var verkligen i behov av behandling trots att det är mindre än två sen han var iväg sist. Och då måste han ner igen om sex veckor igen. Blir nog billigt! Mitt ben är i alla fall långt ifrån bra. Skiftar i många fina färger och är djävulskt ömt, men det blir nog bra av sig självt.

På söndag fyller lilla Elsa ett år! Otroligt, vad fort tiden har gått! Nu kan hon gå lite själv fast det är tryggast att hålla mamma eller pappa i handen. Jag brukar ha henne i en bärryggsäck, när jag är i stallet och grejar, men hon är så väldigt nyfiken, så hon försöker hänga över min ena axel för att se och det leder till att jag får så ont i ryggen och axlarna. Men annars är det ett bra sätt att ta med henne.

Kommentarer
Postat av: Jennie

Hu hoppas ditt ben blir bra snart. Jag tyckeroxå det är synnerligen praktiskt att bära barnet på ryggen. Min Dotter sitter både i sjal, sele och Mai tai. Jag är sjal nörd jag vet, men det är så oerhört praktiskt när man ska ut å fodra djuren eller bara ut me hundarna. Då man slipper släpa på den där förbaskade vagnen.

2011-04-15 @ 21:41:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0