Julen närmar sig

Fredagen den 26 november

Tänk att det redan är första advent på söndag! Ofattbart! Tycker det var alldeles nyss som jag släppte hästarna på bete.

Mork har flyttat från åsnehagen till hästhagen. Jag har varit lite rädd för att han skulle hamna i slagsmål med Stellmagg, eftersom han kan vara lite tuff mot andra valacker. Men när Mork för tredje dagen i rad rymde till nedre hagen och stod utanför och ville in, tänkte jag att det fick bära eller brista och släppte in honom. Och till min stora förvåning gick det alldeles utmärkt. Stellmagg satte honom på plats några gånger, men sen var det bra. Ganska skönt att ha alla hästarn i samma hage. Eller riktigt alla är det ju inte. Hubbe går fortfarande med åsnorna, eftersom Stellmagg INTE accepterar honom. Fast Hubbe går väl egentligen inte särskilt mycket med åsnorna, han är mer utanför hagen än i!

Jag har snickrat och grejat i övre stallet och förberett mig för riktigt kalla dagar, så att alla åsnorna plus getterna, Lakrits, Ulla, stora kaninen och marsvinshanarna ryms där. Jack och Daisy är ute på nätterna nu, men blir det ner mot -20 får de komma in. Eftersom det är ont om plats har jag varit tvungen att snickra dörrar och flyttbara väggar, så att djuren på dagtid får gott om plats , men så jag kan dela boxarna av de nätter alla ska vara inne. Kaninhonan och masrvinshonorna har flyttat in till Sven-Ragnar i friggeboden. Sven-Ragnar har för övrigt varit riktigt odygdig och häromdagen hade han gnagt sönder en madrass, vält fotöljen, rivit ut en påse med bomull och sabbat en förpackning med ögonsköljning. Vet inte om han känner sig lite ensam och uttråkad kanske.

Olina och jag gav oss ut på en liten slädtur med Stellmagg förra helgen, men det gick inget vidare. Nere på lägden tappade vi ena skakeln! Tack och lov fick jag stopp på Stellan direkt! Vi fick rida på honom hem och hämta traktorn för att dra hem släden. Skaklarna är av den modellen, där de inte sitter ihop med varandra utan bara med en "krok" i släden och ena kroken hade böjt sig. Har ett par till som hör till den lilla kappsläden, men krokarna verkar lite rejälare då dem.

Jag har haft en annons på Blocket på sadlar och selar och jäklar vad jag har sålt grejer. Känns skönt att äntligen kommit till skott och fått iväg lite onödiga prylar! Sen är det ju skönt att ha fått in lite pengar också. Nu har vi "bara" 21 sadlar i selkammaren.

Funderar på att åka en sväng till stan i morgon och köpa lite julklappar, men det lär ju vara djävulskt med folk, eftersom det är löningshelg. Får väl se om jag lyckas övertala sambon!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0