Ellens reportage


Torsdagen den 11 november

Ellen har gjort ett reportage om mig till en uppgift i skolan. Resultatet blev det här:

 

”Jag är ju snäll.. Men det är korna å!”

Emma Höglund är en kvinna med många bollar i luften. Samtidigt som hon har två små barn att ta hand om, så har hon också en hel del djur. Emma var tre år gammal när hon fick sin första egna häst. Det var en Shetlandsponny som hette Kompis, men den var allt annat än snäll. På den vägen har det fortsatt, och nu har Emma fem hästar, fyra åsnor och en mula.

-          Att skaffa åsna kom väl som en naturlig fortsättning på mitt hästeri, jag tycker ju om djur. Jag tyckte ju att åsnor verkade lite speciella, men ändå lite som hästar.

Emma skaffade sin första åsna våren 2005. Då såg hon en annons på blocket och ringde. Det var inte den första åsnan som hon ringde på. Innan det hade hon blivit nekad att köpa åsnor, eftersom att hon inte hade någon sedan tidigare. Alla åsnor ska ha sällskap, och det passade ju bra med den åsnan som hon köpte, eftersom att den var dräktig. Efter det har antalet djur eskalerat, och hon är nu uppe i totalt 27 djur på gården, med alla marsvin, kaniner, får, getter och andra djur som finns.  Att Emma har mycket djur beror nog på att hon växte upp med djur. Från att den dagen hon föddes så har hon haft alla möjliga djur.

 -          Jag tycker att det är mysigt att hålla på med djur. Sedan blir man ju glad av att hålla på, mocka lite skit och så. Man mår bra av djur helt enkelt!

Att få Emma att nämna några bra egenskaper med sig själv, var lättare sagt än gjort. Emma uppfattas som en genomsnäll person, hon är glad, självsäker och har ett sätt som gör att man mår bra i hennes närhet. När jag träffade Emma så var det på hennes hemmaplan, det var på stallbacken som Emma väntade när jag kom dit. Hon satt på en stor blå fodertunna och viftade på fötterna, man kände sig aldrig oinbjuden när man var hos henne. Hon beskriver sig själv som generös, och att hon tycker om att ställa upp för andra.

 -          Jag är ju snäll.. Men det är korna å! Jag är väldigt självständig, jag tycker om saker som att lära mig att köra traktor själv, skrattar Emma.

 När jag frågade Emma om hon hade någon förbild, så skakade hon på huvudet. Hon har ingen förebild, hon försöker att vara en själv! Förutom Emmas egna barn, Astrid, 3 år och Elsa, 6 månader, så har Emma tre extrabarn. Tre stycken stalltjejer som så gott som har vuxit upp i hennes stall. Två utav dem har ridit hos Emma i nästan sju år, och den tredje har ridit där i ungefär tre år. Emma har alltså varit förälder i nästan sju år redan, och hon verkar göra ett väldigt bra jobb.

 I framtiden hoppas Emma på att kunna starta sitt eget företag och leva på sina djur, och Emma verkar vara en sådan person som genomför det hon bestämmer sig för.

 Namn: Emma Höglund
Ålder: 35 år
Familj: Sambo & 2 barn

Bor: Tirsta, Fränsta
Intressen: Djur i största allmänhet

Jobb: Kokerska på storkök, men ska satsar på att bli egen företagare.

 

Ellen Hägg


Kommentarer
Postat av: olina

du har verkligen lyckats med att vara en förebild! att rida hos dig har verkligen lärt mig saker. inte bara om djuren, utan utav mig själv och andra praktiska saker!

2010-11-11 @ 12:13:00
URL: http://olinaeriksson.blogg.se/
Postat av: Ellen

Jag hoppas du blev nöjd! ;)

2010-11-11 @ 12:33:34
URL: http://ellenkarusellen.blogg.se/
Postat av: Sofie

Jätte bra skrivet!!

2010-11-11 @ 16:34:51
URL: http://sgradin.blogg.se/
Postat av: carola

vad gulligt

2010-11-11 @ 22:41:09
URL: http://nattstjarnan.zoomin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0