Madicken är jättesjuk!

Fredagen den 19 mars.

I förmiddags fann jag Madicken liggandes i ligghallen helt oförmögen att kliva upp och med tungan fastbiten mellan framtänderna. Vi kunde inte få henne att stå ens med hjälp och blev tvungna att transportera henne på filtar i traktorskopan ner till stallet. Jag ringde till såväl Sundsvalls- Östersunds som Hudiksvalls klinik och samtliga var stängda för utbildning mm. Det skulle ju fan vara förbjudet att stänga alla hästkliniker i ett område samtidigt! Distriktsveterinären svarade inte på mobilsvar förrän efter en dryg halvtimme och sen tog det ytterligare trekvart innan hon kom. Tarmljuden var dåliga, tempen 35.5 (normalt för en åsna är 36.2-38.5) och hennes puls en aning hög. Hon har fått sedvanlig medicin mot kolik plus smärtstillande, men vet och jag tror hellre på att det kan vara hyperlipemi, som är mycket vanligare på åsna än häst och då är prognosen inte lovande. På åsnor är dödligheten väldigt hög och med tanke på hur hon är nu är jag förvånad om hon överlever. Jag har nyss varit till henne och försökt få i henne en lösning med druvsocker (som ska vara bra) och hon var helt lealös och orörlig när vi gick. Usch vad jobbigt det känns! Jag har sett ett antal hästar med kolik, foderstrupsförstoppning mm men aldrig nån som varit så här still. Vanligvis brukar de sparka, kliva upp för att lägga sig igen och stöna och liknande men hon gör absolut ingenting. Gruvar mig för att gå ner igen då det känns som att hon lika gärna kan ligga död.

Kommentarer
Postat av: Karina

Men usch då så hemskt :-(

Hoppas hon blir bättre.

2010-03-19 @ 21:27:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0