Pennys bebis

Måndagen den 9 augusti

Vi har fått tillökning i form av ett litet åsneföl! Hon föddes 15.25 i lördags och allt gick bara bra. Jag har ju som ni kanske märker inte skrivit nånting om Pennys dräktighet och inte har jag sagt det till mer än några stycken. Hon betäcktes på åsneutställningen i Stöde ifjol med den fina hingsten Manolito som var där. Jag hade sån tur att hon brunstade precis då och eftersom hans ägare Jonna var villig att låta dem träffas, så fick han betäcka henne. Jag sade inget till någon utom de som var där, eftersom jag ville veta om det blev nåt först. Sen brunstade hon månaden efter och jag trodde att det inte tog. Sen på senvintern/våren så såg jag på henne att hon med största sannolikhet var dräktig, men jag valde att vänta tills jag visste säkert. Men så efter all sorg och bedrövelse med Madickens död och sen Jacks sjukdom tappade jag lusten att berätta och valde att spara tills den lilla var född. Det lustiga är att ingen har sett att hon varit så tjock.
I alla fall så gick förlossningen bra fastän Penny var alldeles förryckt på morgonen. Jag såg kvällen före att hon hade vaxproppar och tänkte inte släppa ut henne, men hon var jättesur och skulle absolut ut. Jag tänkte att hon kunde väl få gå en liten stund i den lilla hagen där kalven brukar gå. Innan jag hann blinka lyfte hon av grinden och stack iväg längs byvägen och in i skogen med mig och Astrid springandes bakom. Tack och lov vände hon och kom tillbaka, men då blev det minsann husarrest! Jag hade lovat Astrid en tripp till Stöde marknad och efter en noggrann inspektion av Penny beslöt vi att fara.
På en gång jag kom hem såg jag att det var fölning på gång och jag hann ta en hel del kort. Första fölningen på gården som jag fått vara med! Dock var det lite olyckligt, eftersom jag ställt henne i en ohalmad box då vi for eftersom jag inte hann mocka den andra, men jag var ju med och slängde halm under fölet och mer sedan. Jag hade ju för min inre syn målat upp ett skräckscenario att fölet skulle komma i hundsittande läge eller nåt liknande men det gick bra!






Visst är hon underbar!

Igår blev den lilla, som ännu inte fått ett namn, lite rosslig och jag ringde direkt till veterinären. Hon hörde lite rossel i lungorna och tror att hon förmodligen svalt fostervatten och ska ha penicillin i 5 dagar. I övrigt är hennes allmäntillstånd bra. Nu vill jag att alla ni håller tummarna för att hon blir helt bra och växer så det knakar!

Kommentarer
Postat av: Carina N.

Herregud så söt man kan vara, kan inte låta bli att bli lite åsnesjuk själv ,måste nog skaffa en jag oxå ,annars har du fullt upp som vanligt ser jag förstår inte hur du hinner med allt

MVH. Carina

2010-08-12 @ 17:41:51
Postat av: olina

hon är ju bara för söt! :D

2010-08-16 @ 20:38:34
Postat av: Jennie

Nä men vilken goding! Grattis

2010-08-16 @ 23:13:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0