Galna hundar och vägrande hästar

Torsdagen den 25 juni

Igår var det kvällshoppning i Matfors för häst och vi var ju ner med Stellan och Bestmaggan. Dessvärre gick det inte lika som på träningen i söndags. Ellen och BM vägrade ut sig på det tredje hindret och Olina och Stellan vägrade ut sig på det andra hindret. För den som vill avnjuta eländet finns video att beskåda på Matfors Ryttarförenings hemsida. Olina och Ellen startade som fyra resp femma i första klassen.
Vi var ju även ner i förrgår och tyvärr så gick det inte bättre då. Afrodite vägrade ut sig på första hindret i LD och tog sig en aning längre i LC. Även detta går att se på samma hemsida. Dessutom var det ju så fruktansvärt varmt båda dagarna, så ridskjortorna gick att vrida ur på samtliga ekipage. Afrodite har i alla fall blivit bättre både på att åka och kliva på transporten. Fast jag skulle gärna se att hon var svårlastad och hoppade en hel bana i stället!

I måndags natt var Stellmagg och Eira på rymmen och skrämde slag på mina stackars föräldrar. Någon av dem hade rivit med sig vajern från aggregatet, som sitter fäst i husväggen vid mamma och pappas källardörr.Med vajen följde aggregatet och en hel bräda från väggen. Sune ylade som en prärievarg och mamma var övertygad om att det var en jordbävning eller nåt terroristattentat och de tordes knappt gå ut och se efter. Samma natt var Hubbe (ovanligt!), Daisy och Madicken på rymmen och stod vid grinden vid vägen och väntade på mig, när jag kom på morgonen. Då var kilopriset lågt på häst och åsnekött i Tirsta!  Vi har tillbringat åtskilliga timmar med diverse stängsellagning denna veckan! Återstår att se om vi har löst problemet!

Senare på kvällen, när jag lagt Astrid och tog en tupplur, eftersom jag hade lite huvudvärk (av all stolpslagning!), smet Elsa och Sune ur hundgården, när pappa skulle försöka få på dem koppel. I samma ögonblick kom vår grannes dotter med sin jämthund på vägen och de två plus Mimmi kastade sig över den stackarn. Som om inte det var nog lyckades pappa, som i ren förtvivlan och säkert med en stor dos desperation rusade efter, tappa glasögonen och trampa sönder dem. Tack och lov blev hunden inte biten (och pappas glasögon gick att laga!), men jag blir så förbannad, när mina hundar beter på det här sättet. Går jag med dem i Fränsta eller på hundkurs törs de inte titta åt en annan hund, men alla som kommer på byvägen vid våra hus tycks vara lovligt byte och särskilt den här jämthunden avskyr de. Jag har inte haft Elsa lös på jättelänge, eftersom jag vet hur knäpp hon kan bli. Är de dessutom lös flera stycken, så blir ju till och med Mimmi som förbytt och tuffar till sig. Nästa hund ska bli en Chihuahua! Den ska väl inte kunna göra så stor skada!

Kommentarer
Postat av: AnnaPanna

Nä ingen ettrig och nervös Chihuahua!! Skaffa dig en lugn och cool Ridgeback istället... ;)

2009-07-01 @ 10:46:01
URL: http://stenbergsanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0