Tillökning bland marsvinen

Måndagen den 8 juni

Som rubriken antyder har mina 6 marsvin blivit 9. Jag skulle ju flytta isär Smulan och Donke något dygn direkt efter nedkomst, eftersom honorna blir brunstiga redan efter några timmar. Idag efter jobbet lade jag in lite nytt hö och rättade till deras kartonghus, som stod på trekvart. Då fick jag syn på tre små knyten som låg ihopkurade inne i huset och så mycket kunde jag avgöra att de var INTE födda idag. De var redan torra och pigga och minst ett dygn gamla vilket betyder att honan och hanen redan parat sig. Inte riktigt som jag hade planerat detta! Igår kväll tittade jag till dem som hastigast och gav dem lite färskt gräs och då var de nog redan födda. Inte fasen tänkte jag på att Smulan såg smalare ut och inte tittade jag efter några ungar heller. Dessutom blir det knappt något blod eller liknande vid en marsvinsförlossning, så tittar man inte noga i buren så märks inte nåt sånt heller. Nåja, de verkar vara pigga alla tre, men det har jag ju sagt förut. Vi får väl se de närmaste dagarna.

Igår red jag Bestmaggan på ridbanan och jag var riktigt förtvivlad först. Hon är inte så mjuk och fin som min gamle trotjänare Stellmagg, men efter en stund lossnade det och på slutet kändes det faktiskt jättebra. Så pass bra att jag red henne ett pass idag också och idag mjuknade hon mycket snabbare. Hon är också mycket lättare att sitta ner på än Stellmagg, så det är lite enklare att koncentrera sig på att arbeta med henne och slippa kämpa med sitsen, som jag gör med honom. Riktigt trevlig häst att rida egentligen, bara man är beredd när man ska sadla, så man inte blir huggen i armen eller nåt liknande! Red Stellmagg  ikväll och han är ju som vanligt underbar! Hur ska jag någonsin hitta en lika perfekt häst som honom igen? Hoppas jag får ha honom frisk i många år till!

Isa är fortfarande pigg, men jag gav det sista av medicinen idag, så nu får vi väl se hur hon är i morgon kväll. Hubbe har stått inne med henne en hel del, eftersom han är helt förryckt just nu vad gäller att krypa mellan trådarna. Jäkla häst!

                          

                           Isa har paltkoma!

Nu har jag och Robert varit duktiga och varit på kvällspromenader med Mimmi, Elsa och Sune fyra dar i rad. Inte illa! Jag har dessutom haft med en tennisboll, som Sune fått apportera. Vanligtvis blir det några korta vändor efter byvägen bara, men nu har vi i alla fall gått ner till Ljungan och om man räknar det som Sune springer efter bollen fram och tillbaka, så blir det en bit.

Kommentarer
Postat av: AnnaPanna

Tänker lika: Hur ska jag nånsin få tag i en så bra häst som Saga igen??? Det grämer mig en aning att jag inte kan rida henne ordentligt på så länge... Buhuuu!

2009-06-11 @ 07:47:16
URL: http://stenbergsanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0