Snö, snö och åter snö!

Söndagen den 7 februari

Nu har väl vi fått snö så att vi kan vara nöjda! Hagstolparna som står längs med byvägen är sånär som på yttersta spetsen helt begravda i snö. Fårstängslet likväl som eltråden syns inte alls. Tur att åsnorna och hästarna (förutom Hubbe) verkar veta att stängslet finns där under snön. Robert har plogat vår och mamma och pappas gård oräkneliga gånger och senast för några timmar sedan, men det är ju redan 1 decimeter snö. Åsnorna vill helst stå inne, men jag har tvingat ut dem med täcke på i några timmar i alla fall. Hubbe, Rosami och Afrodite stod inne i nedre stallet i natt, men eftersom det är ett kallstall, så var de precis lika isiga när jag släppte ut dem i morse. Afrodites istappar klingade som glasklockor när hon gick. Egentligen är kallstall ganska värdelösa. Vid spöregn kan de vara bra, men om det är riktigt kallt kan hästarna lika gärna vara ute och ha en bra ligghall. Får väl skriva isolering av nedre stallet på min "önskelista".

Rosami har fått fång igen. Det måste väl vara minst femte gången och hon verkar ha riktigt ont. Hon har fått Finadyne i nästan två veckor, men jag tycker inte att hon verkar bättre. Hade det varit sommar hade hon nog fått sluta sina dagar och blivit begraven här hemma, men nu vet jag inte hur jag ska göra. Det är i alla fall synd om henne.

För ett par dagar sedan hittade jag Frasse död i sin box. Jag såg inget konstigt kvällen före när jag tog in åsnorna och han fick en morot. Han åt precis som vanligt, men på morgonen låg han utsträckt i halmen framför sitt kartonghus. Han hade ju ögoninflammation när han kom hit och den gick aldrig riktigt bort. Den blev bättre och sen kom den tillbaka igen. Kanske det var ett tecken på något annat fel. Synd var det i alla fall. Han hade ju börjat bli mer tam och kom framspringande för att kolla om man hade med sig något gott. Vila i frid, Frasse.

Var till Sundsvall i går och köpte massor med gnagarmat. Morot och bananchips, torkad persilja, lyxblandning, yoghurttoppar, gnagarstänger mm. Vi odlar ju till och med gräs till smådjuren i en liten låda i stugan och det är dagens höjdpunkt för dem att få färskt gräs mitt i vintern.

Var in på Fyndlagret också och hittade två små dockhus till Astrid. En Villa Villerkulla som var i jättefint skick med massor av tillbehör. Den får hon nog inte leka med på ett par år eftersom den knappast håller för hennes vilda lekar. En var ett rejälare hus också med en massa dockor och tillbehör. Den leker hon med för fullt och det är flera roliga ljud tex så hörs spolljud när man fäller ner toasitsen, telefonen ringer, tvättmaskinen rasslar mm. Har aldrig sett nåt sånt dockhus förut men det är jättehäftigt.

Kommentarer
Postat av: AnnaPanna

Tråkigt att höra om Rosami och Frasse. Hoppas Rosami piggar på sig snart. Och vad gäller Frasse så antar jag att du snart har en ny Belgare i din ägo. Det är ju det som är så tråkigt med kaniner att de kan kola vippen när som helst.

2009-02-09 @ 08:02:44
URL: http://stenbergsanna.blogspot.com
Postat av: olina

tråkigt med Frasse :/

2009-02-09 @ 13:12:58
URL: http://olinaeriksson.blogg.se/
Postat av: Maria

Tråkigt att Frasse dog óch hoppas att Rosami piggnar till snart

Kram maria

2009-02-09 @ 18:38:25
URL: http://miamariaj.blogg.se/
Postat av: elin höglund

usch, hemskt med frasse.

2009-02-10 @ 17:13:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0