Härlig fredag

Fredagen den  10 april

Dagen började med att Robert försov sig och fick fasligt brått eftersom han skulle ut och angla på Torpsjön. Astrid och jag åkte ut dit senare tillsammans med Ulla,Tommy och deras barn.Det var inte direkt toppenväder, men det var mysigt i alla fall. Vi grillade korv, åkte fyrhjuling och vi turades om att springa omkring och dra barnen i pulka. Astrid och jag åkte hem först för lunchvila och jag somnade som en stock strax efter att jag lagt henne. Robert kom hem en stund senare och tog även han en tupplur.

På eftermiddagen red jag ut en sväng med Stellan.Först red jag neråt Ljungan för att Lakritz skulle kunna följa med och hon var verkligen våryster. Hon skuttade jämfota och sparkade bakut och när vi vände hem drog hon iväg i sån rasande fart att Stellan fick galoppera på rejält för att hinna med. Jag stängde in henne när vi kom upp till stallet och sen red jag "lilla svängen" och det var jättehärligt. Isa fick vara i hagen över dagen och hon ser jättefin ut nu. Återstår att se hur hon mår i morgon, eftersom hon fick sista dosen Metacam i dag. Stellan fick vårkänslor, när han fick träffa henne igen och de har haft åtskilliga kärleksstunder under dan. Det verkar som att han inte vet om att han är kastrerad!

Åsnan Daisy som var halt är helt frisk nu och jag tänkte vi skulle träna henne och Madicken lite mer med ryttare på ryggen nu under påsklovet.

Tyvärr dog alla marsvinsbebisarna en efter en. Jag har ingen aning varför, honan hade mjölk och så, men det var jättesynd. Dessutom blev två stycken bitna av de andra medan de levde och det tycker jag var otäckt. Den sista var jag övertygad om att den skulle klara sig, men den dog på fjärde dagen. Nu hoppas jag verkligen att ungarna till den andra honan klarar sig. Det är nog inte långt kvar tills de föds. Jag vet inte om jag ska skilja den honan från de andra honorna, men många säger att de trivs i flock och att de tar hand om varandras bebisar.

Jag har fått arrendera knappt två hektar mark bredvid mamma och pappas mark.Det blir perfekt. Jag ska så höfrö och ta hö på sommaren och sedan låta hästarna beta återväxten på hösten. Min mark kan de beta under sommaren. Nu får vi ungefär 5 hektar sammanlagt, men jag skulle behöva mer ändå.

Kommentarer
Postat av: Maria

Va trevligt att Lakris trivs och är nöjd.

Tråkigt med marisvinsungarna hoppas det går bättre med nästa kull.



Glad Påsk!





2009-04-10 @ 22:59:34
URL: http://miamariaj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0