Easyboots och bomfria sadlar

Tittade över tänderna på både Bestmaggan och Hubbe idag och deras såg mycket bättre ut än Stellans.De ser ut att ha bättre tänder bak och lite småhakar framtill till skillnad från Stellan, som har ett riktigt Stomatolleende på framtänderna men är sämre bak i munnen.
Har bjudit på en Easyboot på Tradera till Stellmagg idag. Ca en timme kvar och jag leder budgivningen än så länge. Hoppas jag vinner den så har jag fyra stycken. För er som inte vet så är ju jag väldigt förtjust i barfotagång på hästar i kombination med just Easyboots. Har funkat jättebra på Stellmagg i alla tänkbara discipliner och jag ska försöka fynda några till de andra hästarna också. Gick i vintras en kurs i barfotaverkning i Ann-Sofie Winklers regi och den var jättebra. Nu sköter jag det mesta av verkningen på de hästar och åsnor som går barfota i samarbete med Ann-Sofie. Fjordingen funkar dock dåligt att ha barfota. Det har kanske med hennes övervikt att göra men hon ömmar alldeles för mycket för att kunna gå oskodd. Men jag har ju heller aldrig provat Easyboots på henne eftersom jag inte har några i hennes storlek. Under sommarhalvåret detta år är det bara Isa som har varit skodd. De andra har klarat sig jättebra. Sen måste man väl anpassa ridningen till de förhållande som råder. Vintertid har jag dock alla som vi rider skodda med vinterskor och snösulor. Men får jag nu fyra boots till Stellan skulle jag kunna köpa broddsats till dem.
Jag är ju även förespråkare för bomlösa sadlar och har just nu två stycken. En Pfiff i allroundmodell och en Barefoot London som är en dressyrsadel. Pfiffen använder vi till alla ifrån lilla Eira(russet) och upp till nordisarna. Barefooten har jag bara använt på de fyra största. Den är helt underbar att rida Isa med! Till henne kan man dock inte ha någon pad, eftersom hon är så rund att man tror att höfterna ska hoppa ur led om man använder något tjockare än en vojlock. Till Stellan har jag alltid min underbart gosiga fårskinnsvojlock, gärna i kombination med fårskinnspaden. Mjukt och härligt! Jag älskar fårskinn, men nu måste man ju hålla koll så det inte har förekommit mulesing på de fårskinn man köper.


Slänger in en bild från i somras när vi red på långtur och rastade vid Tjärnbostugan i Fränsta. Observera de tjusiga nya sadelväskorna på Stellan (han har Barefooten och Easybootsen på sig). Köpte dessa väskor på rea på Hööks för att använda på mina långritter i Bollnäs med Anna Stenberg (Annapanna), men de senaste åren har vi fått barn både hon och jag, så det har inte blivit av. Får väl se till sommaren! Hmm, måste nog kolla upp så hon skyddar sig! :)

Jag fick den stora äran att övningsköra grannens stora traktor idag, när det var dags att köra in en ny bunt till nedre hagen. Ni må kalla mig lättroad, men oj vad skoj det var. Dessutom var den betydligt mer lättkörd än vår gamla Victor. Tyvärr ligger väl prisskillnaden mellan hans och vår traktor på flera hundra tusen!

Vi håller på att storstäda hemma hos mamma för att underlätta för henne när hon kommer hem. Vi har dessutom möblerat om i deras sovrum, så hon ska kunna lägga sig och kliva upp lätt. Åker kanske ned till Sundsvall för att hälsa på henne på tisdag.

Kommentarer
Postat av: olina

åh så mysig turen var, förutom att man hade lite ont efter, och hästarna inte var så pigg eftersom vi red fel, men det var så mysigt iaf:D

2008-11-16 @ 20:08:25
URL: http://olinaeriksson.blogg.se/
Postat av: Maria

Vad trevligt med långritter.



Mvh Maria

2008-11-16 @ 21:05:49
URL: http://miamariaj.blogg.se/
Postat av: Karina

Nu har jag läst hela din blogg från början och du har då verkligen gåvan att skriva. :-)

Detta är nog min nya favoritblogg.

2008-11-16 @ 21:11:19
Postat av: Ellen

Jovisst, jättetrevlig tur detdär. Iaf tills vi kom därifrån, sen blev det ju inte fullt så mysigt.. ;)

2008-11-16 @ 22:39:56
URL: http://ellenhagg.blogg.se/
Postat av: Sofie

Dom är verkligen jätte sköna att rida i dom bomlösa sadlarna!! :)

2008-11-16 @ 23:04:04
URL: http://sgradin.blogg.se/
Postat av: Maria

Ja vi det tycker jag också vi måste.

Kram Maria

2008-11-17 @ 07:39:24
URL: http://miamariaj.blogg.se/
Postat av: AnnaPanna

Så att JAG skyddar mig?! Du då?? He he hee....

Men jag håller med dig... var alltför längesen vi "långrittade" ihop nu!

2008-11-17 @ 08:07:17
Postat av: Frun

Långritter är ju för underbart!

2008-11-17 @ 08:35:24
Postat av: Helèn

Alltid lika roligt med långritter.

Jag har också införskaffat bomlös sadel. Överlägsen!

2008-11-17 @ 09:18:55
URL: http://helenberg.blogg.se/
Postat av: Maria

Hej måste säga att du är svår att få tag på, har ringt dig både idag och igår tänkte vi skulle bestämma nån tid för möte o s v.

Du kan ju ringa mig.



Mvh Maria

2008-11-17 @ 14:36:22
URL: http://miamariaj.blogg.se/
Postat av: Sofie

Ja hon är lite crazy ;)

2008-11-17 @ 20:20:22
URL: http://sgradin.blogg.se/
Postat av: Maria

Ja jag är intresserad .

2008-11-17 @ 22:51:57
URL: http://miamariaj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0