Årskrönika

Söndagen den 5 januari
 
Jaha, då var det 2014! Och jag har inte gjort ett enda inlägg de senaste månaderna! Jag ska försöka göra en sammanfattning av årets slut.
Halkan vi har haft sista tiden har varit djävulsk! Kan inte erinra mig att jag varit med om nåt liknande! Jag är otroligt tacksam att inget djur halkat och skadat sig. Till slut blev vi tvungna att "sanda" med gödsel och det funkade faktiskt väldigt bra. Jag har även beställt skoning av fler än vanligt.
Halkan har även inneburit att jag inte kunnat prova parstången som jag låtit tillverka till Rosalea och Penny. Men så fort det blir vettigt underlag ska jag ut med dem. Har dock inte fixat nån partöm än, men det får vi ordna på nåt vis. Åsnorna har för övrigt farit mest illa av halkan tycks det som. De har ju små hovar där strålen inte har samma kontakt med marken som en ponny, så de slirar nåt hemskt. Rosalea bodde två dygn i ligghallen av rädsla att halka, så vi fick mata och vattna henne där. Men efter att jag "gödselsandat" vågade hon sig ut. Dock är alla noga att hålla sig på de områden och stigar jag gjort.
Olina har sålt sin häst Garlic, eftersom hon ska flytta till USA och jobba som au pair om några månader. Garlic bor nu en bit ifrån ridskolan i Kramfors och ägs av två systrar. De är mycket nöjda med honom!
 
 
 
Två slädturer har jag hunnit med i alla fall. En gång med Stellmagg och en gång med Bestmaggan. Undrar just om det är det enda som blir denna vinter? Har i vanlig ordning lyckats dra på mig en släde till. :)
 
 
Alla hönsen har nu flyttat ihop inne i övre stallet, där de alltid bor över vintern, och det går väldigt bra. Det blir inte så mycket ägg just nu men det blir väl fler så småningom. Tyvärr är det nya tuppar som har "blommat" ut, så det blir till att slakta några framöver. Höga Benet, vår fina tupp, har fått en son som är en exakt kopia av honom. Jag kallar honom Junior. Jag hoppas på att hitta ett hem till honom, så han slipper hamna i frysen. Stormen som drog förbi knäckte den stora granen i hönsgården och den slog sönder hönshuset. Måste fixa ett nytt till våren.
 
 
Fick ett jättefint telefonskal av Ellen, Olina och Elin!!
Jag var till Gekås igen i slutet av oktober tillsammans med Olina och Anita Ottosson. Det var underbart om än rejält slitsamt! Vi åkte på en söndagkväll vid tiotiden (jag hade dessutom jobbat hela helgen) och efter att ha kört non stop var vi framme vid åttatiden. Vi handlade galet mycket hela dagen och hade sån tur att vi kunde sova hos en kusin till Ellen, som bor jättenära. Sen blev det ännu mer shopping på tisdagen innan i for hemöver klockan fyra. Jag körde i nio timmar ända till Södehamn där Olina tog över ratten och innan vi var hemma var jag så djävulskt åksjuk och utmattad så jag nästan föll i gråt. Men det var värt det!! Jag handlade så gott som alla julklappar där nere till en bråkdel av priset här hemma. Varje Monster High docka som jag köpte till Astrid och Elsa var minst en hundralapp billigare. Jag köpte även hästtäcken, ridbyxor, bambuunderställ, kläder till både mig och barnen och massor av annat till LÖJLIGT låga priser. OJOJOJ! Kan inte förstå att det finns folk som inte vill åka dit!? Jag ska ner igen så fort det blir barmark!
 
 
Stormen fällde fem stora tallar över vårt hus och ytterligare tio som lade sig över de första. Tack och lov så kom ingen till skada, men vårt tak blev rejält tillbucklat och vindskivorna slogs sönder. Robert var förutseende och flyttade sin bil ner till mammas gård och det var verkligen ett smart drag! Precis där den brukar stå föll toppen från en av de tallar som knäcktes över vår taknock. Vi var inte utan ström särskilt länge, så jag ska inte klaga. Vi har ju dessutom mitt elverk som jag fått av Robert, som vi kan använda.
 
 
Jaha, det var väl en liten sammanfattning av senaste tiden. Mycket mer har så klart hänt men jag kan inte ta med allt, då skulle det bli en hel roman. Jag får be om ursäkt för textens utformning, men av någon underlig anledning gick det inte att få till nya stycken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0