Första riktiga kylan

Onsdagen den 25 januari

Idag var det den hittills kallaste dagen denna vinter med -22. Inte mycket att säga om det, eftersom det varit så behagligt hittills. Det har redan vänt och i skrivandes stund är temperaturen uppe på -14. När det är lite kallare får fåren sova inne i stallet i stället för i deras hus. Mest för att de ska hjälpa till att hålla lite värme där inne för de är då helt oberörda av kylan. Getterna har inte ens varit ute idag.
Jag börjar få slut på hö på logen och har knappt så att det räcker två veckor till. Det går GANSKA mycket hö just nu, ca 15 storbalar i månaden vilket är en hel del. Jag hoppas hitta lite torrhö i Fränstatrakten, så jag slipper åka så långt som jag gjort tidigare.

Vi har gjort en ny höautomat, modell "Slow Feed" till åsnehagen, men den visade sig vara alldeles för "Slow" så jag blev tvungen att modifiera den. Ett antal klipp med tången här och var så att det blev några större hål gjorde att djuren lättare kunde äta. Det får ju inte vara FÖR svårt att äta det de behöver.
Såna här kyliga dagar önskar jag mig en till uppvärmd vattenbalja för det är en hel del jobb att knacka ur helfrusna baljor. Den som jag har är ett hemmabygge som jag fått av en kille jag känner i Bollnäs, som är elektriker. Den funkar jättebra!



Har hunnit med att köra Stellmagg lite mer med släden. Man får passa på nu då det är ett helt fantastiskt underlag.

Just nu sitter jag ofta och fantiserar om allt jag skulle vilja göra till sommaren. Jag ska köra igång med långturer redan i maj och hålla på ända till senhösten om det går som jag tänkt. Sen är det en del snickring, reparationer och ombyggnationer som måste göras. Helst skulle man ju vilja göra allt på en gång, men man måste ju få ihop lite pengar också!

Kommentarer
Postat av: Anna

Du kan lätt göra en egen termobar! Tobbe har knåpat ihop en åt mig och den har fungerat ypperligt. Kan tipsa om denna sida: http://anaby.bloggplatsen.se/kategori/147859-termobar-ny-storre/

Börja nerifrån så är det steg för steg hur man gör. Enkelt!

2012-01-26 @ 08:08:43
URL: http://stenbergsanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0