Mycket har hänt

Onsdagen den 10 maj


Nu börjar det bli pinsamt länge sen jag skrev sist! Jag har haft så vansinnigt mycket att göra och massor har hänt här på gården.

Molly har flyttat till sitt nya hem och jag började förstås storböla, när vi lastade henne. Usch! Att man håller på med djur egentligen, när man är så blödig. Molly verkar i alla fall trivas i sitt nya hem med sin nya kompis Freja. Penny hade ganska mycket mjölk kvar i juvret, eftersom Molly fortfarande snuttade lite, men nu har hon slut på mjölk.

Resan till Ö-vik för att hämta hem Ellens häst blev betydligt mer dramatisk än vi kunnat föreställa oss. Från början såg det ut som att vi skulle vara tvugna att ta båda mina barn med oss men tack och lov så ordnade det sig så att Ellen, hennes pappa Rolf och jag kunde åka själva. Nästan framme i Bjästa, närmare bestämt i Docksta började bilen krångla och slutligen vällde röken ut och vi fick svänga in på vägkanten. Rolf fick beställa bärgare, som fick ta Saaben på flaket och koppla transporten bakpå. Eftersom Anna (som vi skulle till) bor alldeles vid E4:an, så fick vi lift dit och Ellen och jag lämnades av där tillsammans med transporten. Rolf åkte vidare till Ö-vik för att hyra en bil så vi skulle kunna ta oss hem. Ellen och jag fick en chans att gosa med Annas nyfödda lamm och vips så hade vi lovat att ta hem ett flasklamm. När vi skulle lasta Epson sparkade han sönder en av baklyktorna på transporten innan han till slut klev på och när vi äntligen kom hem mitt i natten pinkade lammet på mig, så det rann ner i fickan och tog död på min mobil. Minnesvärd resa!

Barnkalas hade vi på Påskdagen och det blev mycket lyckat. Ungarna hade roligt och sprang runt så vi vuxna blev alldeles slut bara av att titta på. Den obligatoriska fiskdammen gjordes från Elsas rum och ner på altanen och det var fint väder så vi kunde sitta ute och äta Tacos.

Anna Stenberg var hit på visit med Lena Engberg för att hälsa på Garlic och hämta sin transport, och efter en guidning på Farmen, så fick de avnjuta rester från barnkalaset i form av Tacos och tårta. Även då var det kanonväder så vi satt ute och njöt på altanen. Trevligt värre!

Vi har kört igång med riddarträningen igen och det är kul att ha nåt att träna inför. Dock är jag mycket mer nervös inför uppvisningen i år än jag var ifjol. Känns som man har krav på sig att göra en bättre show nu när man är lite mer rutinerad. Har dock stora problem att komma på hur jag ska maskera min ridhjälm, så den passar in. Törs fan inte rida utan! Beställde en peruk på tradera för att prova fästa utanpå hjälmen, men det gick då verkligen inte!

En ny kaninhona har kommit hit och jag tänkte att det blir ju jätteroligt för Fia-Lotta att få lite sällskap. Det blev en HELT annat scenario än jag fantiserat ihop! Den nya honan kastade sig över stackars Fia-Lotta och rev tussar av hennes päls och stackars marsvinet Torkel som delar samma bur fick sig en omgång också. Nu har de varsin bur bredvid varandra, så gör jag ett nytt försök om ett tag.
Den nya honan tillbringade första natten i stallet i en innebur och när jag kom på morgonen hade vår belgiska jättehane slitit av taket på buren och flyttat in. Återstår att se om det blir småttingar snart! Hanen går helt fritt på stallbacken nu, så jag hoppas räven håller sig borta.

Jag har bytt MASSOR av stängsel på gården till parkstängsel, så nu var det väl fan om inte alla djur ska hålla sig på sin plats. Jag har även stängslat in hela stallbacken, så Sven-Ragnar kan gå fritt där på dagarna. Ulla har flyttat ut i sin hage och ligger och solar hela dagarna. Känns jätteskönt, när djuren kan vara ute så mycket som möjligt.

On någon vecka ska jag köra igång min verksamhet lite mer på allvar. Vill fixa lite mer först och vedhuggningen tog ju lite att tid också. Men jag är superladdad att köra igång, så ni är varmt välkomna! Har fått några uppdrag med mitt minizoo också. Lakris, som förövrigt är helt återställd, har lärt sig att dra en liten träskrinda med mina barn och det funkar jättebra, så det kanske hon får göra på nåt uppdrag.

Kommentarer
Postat av: Jennie

Låter som du har fullt upp. Jag kanske skulle komma förbi ditt mini zoo med mina små barn. He he alltid trevligt att träffa åsnor, för en åsnefrälst som jag själv. Fast det blir ju en bit att åka från Öland.

2011-05-11 @ 12:34:50
Postat av: Emma

Du är varmt välkommen om ni skulle ha vägarna förbi!

2011-05-11 @ 20:50:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0