Sensommar

Söndagen den 5 augusti
 
Jag har alltid haft känslan av att sommaren gått mot sitt slut när det blev dags för Stöde marknad och så är det fortfarande. Vi var på marknaden med barnen i går och fast det var jättebra väder fick jag den där känslan av att hösten nalkas. På natten när jag matade lammen så var det kolsvart ute och då fick jag snudd på ångest när jag tänkte på allt som jag planerat att göra i sommar. Men lite tid är det ju kvar innan snön kommer! Tänkte försöka komma ut och plocka lite bär också!
 
Astrid har fyllt 5 år och blivit en stor tjej! Hennes kalas har vi planerat för hela sommaren och hon tyckte att det blev mycket lyckat. Ponnyridning, fiskdamm, tårta med eget foto, ballonger, kalasgrejor med prinsessor på och pizza i mängder. Paketen bestod övervägande av Hello Kitty och My Little Ponysaker, precis vad hon önskade sig.
 
Det har flyttat hit två små kalvar som blivit bortstötta av sina mödrar och som vi har matat med flaska. De har vuxit på sig fort och tjurkalven som var riktigt dålig och knappt orkade gå har gjort stora framsteg. De har redan lärt sig att dricka ur hink.
Två små moderslösa lamm har också hittat till oss och jag blev rörd av att höra hur den ene, som vi döpt till Torsten, diade sin döda mamma som dog när han föddes. Hans kompis Sune var riktigt svag när han kom, men han är riktigt fin nu. Blir dock lite svårt att behålla bagglamm, så framtiden får utröna vad som blir av dem.
Så har jag dessutom skaffat mig en dvärgbock, Molle, som är drygt ett år. Jag har ju hört många säga att bockar luktar och det gör de verkligen! Min tanke var att betäcka någon av mina getter med honom i vinter för att få killingar till sommaren och sen kastrera honom, men fan vet om vi härdar ut med lukten! Nåja, vi kanske vänjer oss! Han är i alla fall jättesnäll och mycket social.
 
Har köpt några nya kaninburar, eftersom det började bli alldeles för många kaniner/marsvin och för få burar. Så nu huserar de två marsvinen i en gigantisk bur som skulle räcka som boende till en hel flock marsvin. Våra kaninungar  är stora nog att flytta hemifrån nu, så hugade spekulanter kan höra av sig!
 
Siri, vår nya hund, har visat sig vara en riktig toppenjycke! Hur snäll som helst och tycker väldigt mycket om alla. Och alla tycker om henne! Hon är med mig jämt och hon har ett ansvarsfullt jobb med att ta hand om alla svaga lamm och sjuka kalvar! Kaninerna är hon dock ganska sugen att sätta tänderna i, men vilken hund är inte det. Siri är som en speedat åsneföl (vilket säger en hel del!) och springer HELA dagarna runt på gården och försöker busa med allt och alla. Molle är måttligt imponerad och vänder hornen mot henne när han tycker hon går till överdrift! Men Siri har också lätt för att varva ner och sover som en döing hela kvällen. Men med tanke på hur mycket hon kutar runt så är det väl inte så konstigt!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0