Sommar

Tisdagen den 27 augusti
 
Jaha, då har hela sommaren gått och jag har inte fått till ett enda inlägg!! Jag blir så besviken på mig själv! Det är skönt att sitta och titta tillbaka på det man skrivit om och minnas alla händelser. Men just nu är det inte så mycket att kolla bakåt i tiden på! Men det har då verkligen hänt saker här på gården!
 
Vi har fått en ny åsna! En snäll och arbetsvillig tjej som heter Rosalea. Hon har fäst sig vansinnigt mycket vid Penny, på gott och ont. Om man försöker hämta Penny från hagen så gör Rosalea allt hon kan för att klämma sig ut. Nu har jag fått för mig att försöka de två i par. Har fått tag på parskaklar som jag ska modifiera så de blir riktigt rekade sen så blir det åka av! Känns som att Rosalea och Penny är de ultimata att öva parkörning med. Fast det återstår att se hur det går med tanke på att Rosalea har ett betydligt högre tempo än Penny.
 
En jättefin kallblodsvalack på sju år flyttade hit i början på sommaren. Spikmaggen är en STOR gosse, som är lika snäll som har är vacker. Lika lat också! Skämt åsido, han tar sig fram i livet lugnt och sävligt. Passar perfekt här alltså! Vi har dock lagt mycket tid på att träna uppsittning. Från början kastade han sig iväg så fort man försökte kliva upp. Men nu går det väldigt bra. Han har hunnit vara med på en långtur till Skinnsjön också och då gav jag honom lite skrämselhicka med sadelväskorna, som han såklart aldrig haft på sig, men han vande sig fort. Jag känner en rejäl dos Stellanpotential i den här fina hästen!
 
Fjäll Dover har flyttat till en familj i Hallsta. Jag kände att hans ankomst skapade oro i flocken och det funkar ju absolut inte om man ska verksamhet. Så det blev bäst så här. De verkar mycket nöjda med honom.
 
En ny liten selkammarbarack har jag dragit hem också. Inte alls så stor men det känns så skönt att ha de sadlar, träns och andra prylar som jag använder mest alldeles intill stallet. Förut har vi varit tvugna att springa mellan källaren och stallet hela tiden. Nu har vi fikarum i källaren i stället och det blev jättebra. Tanken är att friggeboden som vi tidigare haft som fikarum ska fräschas upp och bli en övernattningsstuga.
 
I sommar har vi ju haft riddarspel på medeltidsmarknaden i Kälen. Våra hästar skötte sig, som vanligt, jättebra och Stellan och Afrodite var med på bröllopet igen. De som gifte sig var fantastiskt vackra i sina medeltida kläder.
Astrid har tränat en del på att skjuta pil från Hubbe, men hon har svårt att acceptera att hon inte klarar att galoppera i full fart samtidigt. Mina försök att förklara att jag inte heller kunde det när jag var fem år är helt fruklösa! Hon vill göra allt som jag gör, så det så! 
 
 
Jag har ÄNTLIGEN varit ner till Ullared och handlat på GeKås! Så jäkla fantastiskt!! Jag är mer än nöjd! Var lite rädd att det inte skulle vara så bra som jag fantiserat om, men det var BÄTTRE. Har ni inte varit dit så är det dags nu! Vi handlade så mycket att vi inte ens fick med oss allt! Tur att Ellen har släkt där som kunde ta med det vi var tvungna att lämna. Jag köpte massor av leksaker, kläder, hästprylar förstås och en del elektronik. Jag kommer garanterat åka dit igen!
 
Många trevliga människor har jag träffat i sommar! Ett glatt och trevligt gäng från Stockholm spenderade tre veckor här och de var mycket nöjda som vi med våra fina hästar. Häromdagen hade jag en familj på sju personer från Tyskland på gårdsbesök. Gick över förväntan att göra sig föstådd på engelska och usel tyska! Hur roligt som helst både för de och mig! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0