Översvämning!

Fredagen den 3 december

Jaha, då har vi hunnit några dagar in i december! Jag har inte hunnit få upp så särskilt mycket julpynt alls än, men nu i helgen tänkt jag försöka ta fram lite till.

I onsdags morse när jag gick till stallet möttes jag av totalt kaos! Hubbe hade kommit åt vattenkranen och lyckats öppna den helt. Vattennivån var på sina ställen säkert 30 centimeter. Getterna stod och darrade i kallvatten långt upp på benen. Mest vatten var det i Penny och Mollys box. Grisen Ulla hade tack och lov inget vatten i sin box alls, eftersom den är i det som var foderbord förut och är lite högre. Och det var nog en jäkla tur för grisar brukar inte tåla att bli nerkylda så bra och hon har ju så korta ben, så hade hon varit i Pennys box hade hon haft vatten långt upp på sidorna. Marsvinen springer ju helt lösa och de hade tagit skydd inne hos Ulla och var även de helt torra.
Tack och lov var det "bara" -8 grader så jag kunde släppa ut alla efter lite torkning med handduk. Elin tog ledigt från skolan och kom hem för att hjälpa mig och det var behövligt för det var fråga om tusentals liter vatten som förmodligen runnit större delen av natten. Det blev till att ösa upp vattnet i hinkar och bära ut och vi kunde ju inte bara hälla det utanför stalldörren, så vi fick bära runt stallet till nersidan och hälla ut i slänten. Sen blev det ett stort antal skottkärror med blötspån som skulle kärras ut. Tur att jag nyligen hämtat hem en släpvagn med spån!
Sen visade det sig att vattnet runnit ner i ett råtthål i Jacks box och underminerat golvet så en yta på ca 1x 0,5 meter gav vika och sjönk ner flera deciimeter. KUL!  Jack och Daisy fick vara ute på natten och jag torkade upp hålet med kupévärmare så jag kunde gjuta i går. Inte ett dugg jobbigt att blanda fem betongsäckar för hand! Och för att Jack skulle kunna stå inne fick jag dela av hans box med några brädor så han inte kunde gå precis på den biten, som turligt nog är i ett hörn. Jag blåste på med kupévärmare idag också, så nu hade det härdat bra.
På eftermiddagen åkte jag till Ånge för att besikta hästtransporten för TREDJE gången i år. Inte heller den här gången gick den igenom. För dålig bromsverkan fortfarande tydligen. Första gången jag var in så var påskjutsbromsen dålig plus att elen var lite suspekt. Andra gången gick handbromsstången AV när de drog i den. HERREGUD! Så då avbröt de besiktningen och jag behövde inte ens betala.
På morgonen fick jag ett migrän anfall med ordentligt synbortfall, men jag tror chocken av att se vattnet i stallet fick det att snabbt gå över. Det kanske är så man botar migrän. Chocka kroppen med nåt som är värre!
Kvällen avslutade jag med att i vanlig ordning fara till Ånge och Starta eget utbildningen jag går på varje vecka. Jag ska nämligen söka FA- skattsedel och starta enskild firma. Det ni! Tanken är väl att jag ska hyra ut nån stallplats, ta emot lite gårdsbesök, åka med djuren till olika "tillställningar" och kanske tvätta och laga lte täcken. Bara att få dra av all moms på allt jag köper skulle vara guld värt.

I tisdags invigde jag den uppvärmda vattenbaljan som jag fick av en kompis i Bollnäs. Hittills har den funkat jättebra. Skönt att slippa hacka is och att veta att hästarna alltid har vatten! 

Igår drog jag ut en visdomstand som plågat mig länge. Faktiskt skönt att bli av med den. Inte gjorde det ont och inte var det särskilt dyrt heller. Betydligt billigare än att laga hål eller rotfylla.

I morgon ska jag och Anna till Ånge kyrka och titta på julkonsert. Robert är ju med och spelar fiol och min syster Lenas kompis Anna Brandt ska sjunga. Vi såg konserten i fjol och den var jättebra. Man fick verkligen julstämning.

I kväll är jag ensam hemma med barnen, eftersom Robert är och stoppar i sig på julbord i Fränsta med min bror och några till. Själv sitter jag och mumsar på rostat bröd med kaviar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0