Mulan Iris

Lördagen den 12 juli

Jag har skaffat mula!!
Elin och jag for till Delsbo i går ,efter min familjs lika hysteriska som verkningslösa protester! Robert tog dock det hela förvånansvärt bra, i förhållande till min mor som stod på bron och skrek svordomar efter oss, när vi drog iväg, pappa var nog mest i chock. Att jag sen hade hål på ljuddämparen, så vi lät som ett helt reaplan gjorde ju inte saken bättre! Önskar att jag hade filmat det hela, så ni kunnat se min mors ansiktsuttryck när jag avslöjade mina planer. Att jag är betraktad som tokig är väl ingen hemlighet, men nu är jag nog en hårsmån i från att bli tvångsomhändertagen på nåt dårhus! Synd att ingen kan förstå mitt kall här i livet!
Mulan är i alla fall en underbar liten tjej vid namn Iris. Hon har en mamma som är gotlandsruss och en pappa som är åsna. Synd att hon inte är lite större, bara 1.10. Jag har ju planer på mulavel, men har aldrig sett en mula på riktigt. Så via "åsneHanna" i Ljusdal fick jag tips om den här lilla damen, som skulle lämnas ut på foder och jag kunde ju förstås inte låta bli att ringa. Sen gick det ju som det gick och nu är hon alltså här. Hon hade bara åkt transport en gång tidigare och det var för 7 år sedan, men hon klev rakt in, som hon var hur van som helst och stod som ett ljus hela vägen hem utan att bli det minsta orolig. Hon blev en aning skeptisk till mina åsnor först, men nu går det redan mycket bättre och hon följer hellre dem än Hubbe och Afrodite. Ellen provred henne lite i dag tillsammans med Jane på Penny och Olina på Afrodite. Hon skötte sig bra, men gapar och grejar med bettet precis som åsnorna gör. Vi avslutade med att prova lite galopp uppför vägen och hon kunde springa ganska snabbt.


Visst är hon bedårande!
Jag har också bestämt mig för att sälja mina minsta åsnor då jag känner att de kommer lite på sidan av, eftersom det inte finns så många som kan rida dem. Även om Madicken blir ordentligt inkörd är hon ju så himla liten att man knappt kommer tordas sitta i vagnen. Jag ska hellre satsa på att få tag på en stor åsna eller mula som jag kan rida på riktigt. AnnaPanna, ska du inte ha två små gosiga åsnor om du säljer Tor? :) Jag hoppas att jag träffar några trevliga åsnemänniskor på utställningen som kanske är intresserade. Kommande söndag ska det vara aktiviteter på hembygdsgården i Fränsta och vi kommer att vara där med åsnorna, kanske Iris får följa med om hon sköter sig. Råttorna ska också få visa upp sig för allmänheten, vet inte hur jag ska göra med marsvinen.

Mimmi har tyvärr fått en knöl i ljumsken och jag har en stor klump i magen, när jag tänker på det. Ska försöka få tid hos veterinär till veckan, men jag gruvar mig. Tänk om det är en elakartad tumör och inget går att göra. Snälla ni, håll tummarna för henne! Man vet ju att den dagen till slut kommer, men hon har funnits hos oss i 13 år och är som en familjemedlem. Jack Russlar brukar ju lätt kunna bli upp emot 15 år och mer, så jag hoppas på några år till med henne. Hon är i alla fall pigg som en lärka, så när som på att hon tyckte värmeböljan var jobbig och kom självmant fram till Astrids pool för att bli ilyft.

Jag har nyligen tillbringat 50 minuter med att köra fram och tillbaka med bilen på ridbanan med en hästharv kopplad till dragkroken. Jag är inte så haj på det här med att koppla redskapen till traktorn och Robert är på klassfest, men det gick lika bra att göra så här. Jag har ju alltid gjort så förr innan vi hade traktor. Pappa var helt övertygad om att jag skulle köra fast i hagen på vägen upp från ridbanan, men tji fick han!

Kommentarer
Postat av: Maria J

Vilken söt liten mula du har skaffat.



2009-07-13 @ 06:39:58
URL: http:// miamariaj.blogg.se/
Postat av: Elin :'D

Jag tänkte bara skriva att jag kommit på vad min blogg heter och ska börja blogga lite mer nu.

2009-07-15 @ 17:52:29
URL: http://eliinhoglund.blogg.se/
Postat av: ellen :)

här är länken jag pratade om,

http://www.youtube.com/watch?v=9wceKiDBjFM&feature=related



kolla på den! :D

2009-07-17 @ 00:14:25
Postat av: AnnaPanna

Ha ha, nädu, jag tror du får försöka sälja åsnorna nån annanstans.

Iris var fin och såg ut att vara en klok liten dam, mycket nöje!

2009-07-17 @ 16:45:31
URL: http://stenbergsanna.blogspot.com
Postat av: olina

Iris ser ju faktiskt riktigt bra ut!:)

2009-07-20 @ 23:39:55
URL: http://olinaeriksson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0