Klinikbesök

Ni som har följt min blogg, vet ju att jag skulle till ATG kliniken idag för att kolla Stellmagg och Bestmaggans tänder.  Det visade sig att mina farhågor angående Stellan var sanna. Oj, hur han såg ut i munnen! Längst bak i övre käken fattades det en tand och motsvarande tand i undre käken hade vuxit sig jättelång eftersom den inte slitits mot något. Mitt på övre tandraden på samma sida fanns en tand som slitis väldigt snett och blivit lång på ena kanten. Den hade "gröpt" ett hål i tanden mittemot och där fastnade tydligen mat plus att det blev en låsning av käkrörelserna. Dessutom hade han ganska vassa kanter på många tänder. Jag blev alldeles förtvivlad, men veterinären påstod att den långa tanden knappast hade gett honom så mycket obehag eftersom den ännu inte nått upp till någon mjukdel. Det var den på mitten som nog hade varit ett större problem. Dock gick ju den lätt att åtgärda medan den som vuxit sig lång måste raspas i omgångar då pulpan måste få en chans att dra sig tillbaka. Alltså måste jag tillbaka minst två gånger till, nästa gång om en månad. Tordes inte ens fråga vad kostnaden skulle bli. Fakturan får bli en överraskning! Bestmaggan hade några halvläkta småsår på insidan kinderna långt bak, men berodde på lite vassa kanter som han snabbt raspade bort. Haken på framtanden gjorde han inte ens något åt. Det var tydligen bara ett skönhetsfel. Jag blev i alla fall tipsad om ett enkelt test man kan göra på sina hästar. Ta tag om underkäken med en hand och om nosryggen med den andra och prova skjuta fram och tillbaka i sidled, som en tuggrörelse. På Stellan märkte man tydligt att detta var svårt att göra medan det gick bra på Bestmaggan. Ni må tro att jag ska testa detta på alla hästar och åsnor! Dessutom ska jag låna en munrulle av Magnusson och kolla nogrannare i munnarna också. Om jag ändå ska ner igen med Stellan, så tänkte jag ta med någon av de andra också. Nu när jag vet bättre vad jag ska kolla efter ska jag försöka se vem som är mest i behov av tandvård. 

Medan hästarna stod i box och piggnade till efter sina lugnande sprutor stack vi till Birsta och shoppade lite. Hööks hade erbjudande på ländtäcke och täcke i ull ; 99 resp 129 kronor. Ellen köpte två täcken till BM, jag ett till Stellan och Olina ett till Afrodite. Jag hittade även två ponnyschabrak till halva halva priset; 47 kronor för båda. Det var väl ett fynd! Sen slog jag till på en hornluva också. Tänkte Penny skulle ha den på ponnyridningen på julskyltningen. Utöver det blev det gnagarmat på Arken där de även bjöd på en veckas gratis mat till hunden, matkoppar på Ikea och en lekhjälm till Astrid på Barnens Hus.

Var en sväng till vårt lokala byggvaruhus för att kika på en stalldörr, men de hade inga passande hemma. De skulle dock få hem till mitten på veckan. Priset låg på ca 2500. Är väl egentligen ett skapligt pris,  men med alla andra utgifter som hopar sig, så känns det jättemycket.

Imorgon eftermiddag ska vi till Bensjö på barnkalas hos Roberts brors familj. Just nu känner jag mig sliten och skulle helst vilja slappa lite i stället, men det blir säkert kul bara man kommer iväg. På förmiddagen ska jag storstäda åt Ulla och prova släppa henne med Frasse igen. Dessutom skulle jag vilja komma ut på en ridtur. Har varken kört eller ridit sedan jag var till Skule. Sugen på lite slädåkning också. Vi får väl se vad det blir!

Kommentarer
Postat av: Maria J

vad tur att du kollade upp honom, måste kolla cherokee också han har överbet så hans tänder slits ojämnt så han måste kollas varje år.

kram

2008-11-22 @ 20:53:53
URL: http://miamariaj.blogg.se/
Postat av: AnnaPanna

Men nu så! Är det väl dags att uppdatera lite! ;)

2008-11-26 @ 07:52:56
Postat av: Sofie

Åh nu fick jag panik, måste kolla Collis tänder jag med!!!

2008-11-26 @ 20:11:08
URL: http://sgradin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0