Körträning i Skule

Lördagen den 1 november
Redan klockan 5 på lördagsmorgonen raglade jag ur sängen för att göra mig i ordning för resan till Skule. Stellan och Hubbe stod inne (går ju på lösdrift i vanliga fall) för att vara torra och lättborstade. Elin kom strax efter halv sju och då hade jag redan lastat selar, skydd, täcken mm i bilen, så hon hjälpte mig att borsta färdigt och strax före sju lastade vi dem. Just som vi började rulla iväg kom jag i håg att vi inte lastat Hubbes rockard. Dessvärre visade det sig att sulkyfästena bakpå transporten var borttagna (löstagbara) så vi fick tillsammans kämpa för att få upp den på biltaket i stället. Tur att man har en gammal Volvo som man inte behöver vara rädd att repa lacken på! Resan till Skule gick jättebra och den halka jag oroat mig för såg jag inte röken av. Det värsta var att köra över Höga Kustenbron och jag djupandades och låste blicken i bortre änden av bron. Vi kom fram ett par minuter efter 10 och jag skulle köra Hubbe klockan 11, så det blev alldeles lagom. Jag passade på att få lite anspänningstips av tränaren Nora, eftersom jag relativt nyligen köpt en sele till Hubbe och bara kört med den ett par gånger bla i Timrå. Hon tyckte att den var riktigt hyfsad och anmärkte mest på att jag inte håller i tömmarna, när jag selar på. Strängeligen förbjudet i körvärlden! Körlektionen bestod mest av att få Hubbe rättställd och träning av tömfattning för mig.
Till lektionen med Stellan fick jag till mig obeskrivliga glädje låna både sele och vagn av Anna, som äger gården. Om jag blundar kan jag fortfarande för min inre syn se denna underbara Imperialsele! Vagnen var en fyrhjuligmaratonvagn och det var med skräckblandad förtjusning jag klättrade upp i den. Så högt upp har jag nog aldrig suttit när jag kört och från början var jag nog mest jätterädd, men när jag kört ett tag gick det kanon. Stellan var lite hetsig och stark från början och ryckte fram mina händer hela tiden. Men när vi travat på en stor volt en stund slappnade han av och arbetade i fin form och på slutet gick han fantastiskt bra. Efter hans lektion var det dags för mat till både hästar och människor och medan vi åt gav Nora en liten teorilektion i dressyrkörning. Jag fick i uppdrag att snabbt plugga in en dressyrbana till lektionen med Hubbe. Jag glömde bort banan 2 gånger, men Hubbe gick bra frånsett att han inte ville backa ett enda steg.  Trots mina felkörningar och Hubbes protester tyckte Nora att vi kört riktigt bra. Vi avslutade lektionen med lite spurter i ökad trav. På Stellans lektion arbetade vi mycket på volt igen och jag fick verkligen träna på att ha en mjuk innertöm och en fast och stadig innertöm. Han gick i så himla bra form när jag gjorde allt rätt och jag blev alldeles gråtmild för all beröm han fick. Jätteroligt!
 Efter sista lektionen satte Elin och jag högsta fart för att hinna fara hemåt innan det blev kolmörkt, men redan efter ca 10 minuter var det dags att slå på hellyset. Det var faktiskt riktigt jobbigt att i mörker köra sträckan ned till Sundsvall med den i mitt tycke smala vägbanan med mitträcke och alla mötande och bländande lysen. Höga Kustenbron var en riktig skräckupplevelse och jag längtar inte tills jag måste köra över den igen! Vi stannade bara för tankning i Sundsvall där vi även unnade oss en grillad korv innan vi for vidare. Klockan var nästan precis 7 när vi svängde in på stallbacken och jag hann till och med hem och gosa med Astrid innan hon skulle lägga sig. Jag hade ju inte sett henne sedan torsdagen eftersom jag hade sånt strul hela fredagen. En jobbig men jätterolig dag!




Kommentarer
Postat av: Maria

va kul att det gick bra på träningen

2008-11-03 @ 15:04:22
URL: http://miamariaj.blogg.se/
Postat av: Frun

Låter så läckert med körträning, jag har aldrig ens tänkt på att man kan ta såna lektioner =)

2008-11-03 @ 17:05:22
Postat av: Elin:)

Gud vad kul det var när vi skulle åka över höga kusten bron ;P :)

2008-11-18 @ 19:58:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0